Jesse Klaver en Bram van Ojik schrijven in hun artikel dat Nederland niet langer naïef moet zijn in de relatie met China. Ze stellen voor om niet in zee te gaan met Huawei als aanbieder van ons nieuwe 5G-netwerk. Dit is een onaanvaardbaar groot risico zolang de greep van de communistische partij op het Chinese bedrijfsleven zo groot is.

Waarom doen jullie nu het voorstel om Huawei uit te sluiten van 5G?

Jesse en Bram zijn eind oktober een week naar China geweest. Daar hebben zij onder meer gesproken met mensenrechtenactivisten, journalisten en bedrijven.

In China hoorden Jesse en Bram overal dat de communistische partij zijn greep op de samenleving versterkt. Dat zie je op straat waar tientallen miljoenen camera’s elke stap van burgers registeren. Dat zie je in de bedrijven waar vanuit een verplicht ingestelde partijcel toezicht wordt gehouden op het reilen en zeilen van de directie en de werknemers.

Op basis van de reis concludeert GroenLinks dat in zee gaan met Huawei een onaanvaardbaar groot risico is zolang de greep van de communistische partij op het Chinese bedrijfsleven zo groot is.

We hebben geen eigen onderzoek gedaan naar hacking door Huawei. Wel concluderen wij op basis van onze reis naar China dat de greep van de communistische partij op bedrijven heel groot is. Daarom zeggen wij dat Nederland voor haar kritische infrastructuur op dit moment niet voor een bedrijf als Huawei moet kiezen.

Hebben jullie bewijzen van hacking of bedrijfsspionage door Huawei?

Er zijn veel geruchten van hacking of bedrijfsspionage door Huawei, maar die zijn tot op heden nooit bevestigd.

The chapter marker

Hoe zijn de banden tussen Huawei en de Chinese communistische partij?

Via partijcellen en leden die geplaatst worden bij een bedrijf heeft de Chinese communistische partij bij alle Chinese bedrijven invloed. De banden tussen Huawei en de communistische partij zijn nog sterker dan gemiddeld. Dat zagen we bijvoorbeeld na de arrestatie van de topvrouw van Huawei in Canada. Hierop volgden arrestaties van op het oog willekeurige Canadezen en Amerikanen in China.

The chapter marker

Zijn er bewijzen van hacking door China in Nederland?

Ja, die bewijzen zijn er. Onlangs (januari 2019) meldde de AIVD dat de Chinese geheime dienst betrokken is bij het hacken van overheidsinstanties en bedrijven in Nederland. Volgens de AIVD past het inzetten van digitale aanvallen binnen in een brede strategie van China om het land zeer snel economisch, wetenschappelijk en militair naar een hoger plan te brengen.

The chapter marker

Wat gebeurt er als het 5G-netwerk in verkeerde handen valt?

Volgens experts kan dan de communicatie in Nederland worden afgeluisterd, bijvoorbeeld telefoongesprekken of internetverkeer. Ook kan een hacker besluiten het hele mobiele netwerk te beinvloeden. Niet alleen internet en telecom zouden verstoord of zelfs lamgelegd kunnen worden, maar ook bijvoorbeeld ophaalbruggen of fabrieksrobots die via een netwerk worden aangestuurd.

The chapter marker

Gaan jullie alle Chinese bedrijven verbieden?

GroenLinks is niet anti-China of anti-Chinese bedrijven. Sterker nog: een bedrijf als Huawei levert producten van hoge kwaliteit. We snappen dat consumenten hier voor kiezen.

Wat wij zeggen, is dat het onwenselijk is om de Chinese overheid via Huawei toegang te geven tot onze vitale netwerken. Voor onze kritische infrastructuur kiest GroenLinks liever voor Europese oplossingen als die van Nokia of Ericsson.

The chapter marker

Kan ik mijn Huawei-telefoon nog gebruiken?

Huawei levert goede telefoons. Er is geen reden om te denken dat het onveilig is deze te gebruiken.

The chapter marker

Wat moeten we dan wel doen? Zijn er alternatieven?

GroenLinks zou graag zien dat Europa investeert in Europese oplossingen. Ericsson en Nokia zijn voorbeelden van Europese bedrijven die een bijdrage kunnen leveren aan ons 5G-netwerk.

Huawei is op dit moment marktleider. Volgens eigen onderzoek van The Wall Street Journal zou de apparatuur van Nokia en Ericsson ongeveer een jaar achterlopen op die van Huawei. Volgens GroenLinks is dit des te meer reden om nu te kiezen voor investeringen in Europese oplossingen.

The chapter marker

Kan de Nederlandse overheid Huawei uitsluiten van de 5G-markt?

Binnenkort vindt de veiling plaats voor snelle 5G-frequenties voor internet. De verwachting is dat Chinese bedrijven daarop gaan meebieden. De Nederlandse overheid kan voorwaarden stellen aan deze veiling.

Ook kan Europa met wetten komen die Huawei uitsluiten van de Europese 5G-markt. De optie die daarbij als meest waarschijnlijk wordt genoemd, is een wijziging van de Cybersecuritywet uit 2016. Door 5G toe te voegen aan de lijst van kritische infrastructuur in die wet, zouden bedrijven en overheden in de EU geen gebruik mogen maken van leveranciers die in verband worden gebracht met spionage of sabotage.

Wat doen andere landen?

Veel Europese landen zijn erg kritisch over het toelaten van Huawei tot het 5G netwerk. Zo heeft het Verenigd Koninkrijk ‘ernstige, zeer diepe zorgen’, overweegt Noorwegen tot uitsluiting over te gaan en onderzoekt België of het Huawei van de markt moet weren.

Landen buiten Europa gaan nog verder. VS, Australië, Nieuw Zeeland en Japan zijn al tot een uitsluiting overgegaan.