Mattermost: de community voor online campaigners

Als je hier bent beland, heb jij je waarschijnlijk aangemeld als online campaigner voor GroenLinks (is dat niet het geval, meld je hier dan alsnog aan).

Hieronder vind je extra informatie over Mattermost, de tool die we gebruiken voor onze online community. Hieronder lees je:

• Hoe je een account aanmaakt;
  • Hoe je de apps voor desktop en mobiel installeert;
  • Hoe je channels slim gebruikt;
  • En onze huisregels!

Een account aanmaken op Mattermost:

Nadat je je hebt aangemeld en onze vragenlijst hebt ingevuld, ontvang je van ons binnen enkele dagen een link naar de online community. Klik hierop om een account aan te maken en volg onderstaande stappen. Heb je geen mail ontvangen? Neem dan gerust contact op met Luc (luc@groenlinks.nl).

1. Als je de link volgt, beland je op een pagina waar je een account kunt aanmaken met het e-mailadres dat je ook hebt ingevuld bij het aanmeldformulier.
  2. De username die je kiest, komt bij al je berichten te staan. Gebruik hiervoor jouw voor- en achternaam met een streepje (-) ertussen, zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.
  3. Nadat je account is aangemaakt, stuurt Mattermost je in je browser automatisch door naar onze online omgeving.
  4. Je kunt Mattermost dan in je browser gebruiken, maar het handigst is om direct even de applicatie te downloaden.

Hoe je dat doet, lees je hieronder 👇

Installeren van de Mattermost apps voor desktop & mobiel

Download Mattermost voor: Android / iOS / Windows / macOS / Linux

Installatie klaar? Mooi!

Om vervolgens te kunnen inloggen op de online community voor online campaigners, moet je de server URL invullen. Dit is: campaigners.groenlinks.nl. Je kunt nu inloggen met jouw eerder aangemaakte account.

Alles gelukt? Mooi! Kijk gerust even rond, stel jezelf even voor in channel ‘Even voorstellen 👋’ en vergeet niet om een leuke profielfoto in te stellen!

Slim gebruik van channels

Mattermost maakt gebruik van zogeheten ‘channels’. Als je al eens met Slack hebt gewerkt, zal dit je bekend voorkomen. Channels zijn een soort chats voorbehouden voor één bepaald thema, om de communicatie gestructureerd te houden. Ieder channel heeft een omschrijving, waar je kunt lezen waar het channel voor bedoeld is. Alle channels moeten dan ook on topic blijven. Wil je gewoon even kletsen over willekeurige onderwerpen? Daar hebben we dan het “Off Topic ⛱️” channel voor.

Een overzicht van alle channels waar je aan mee kunt doen, vind je als je op het +’je klikt. Afhankelijk van of het onderwerp van iedere channel kun je er al dan niet voor kiezen om lid te worden.

Mis je een onderwerp waar je graag met andere online campaigners over praat? Laat dit dan even weten aan de moderators (momenteel @luc-landelijk en @rutger-landelijk)! Zij kunnen een extra kanaal voor je aanmaken. Je kunt dan kiezen tussen een public channel, waar iedereen lid van kan worden, of een private channel, waar andere campaigners alleen toegang toe hebben als ze uitnodigd worden. Heb je een hele bijzondere band met een andere campaigner, óf gewoon even een vraag aan een specifiek persoon? Onderin het menu kun je ze ook een Direct Message sturen 👨‍❤️‍💋‍👨.

Onze huisregels voor de online community

Zelfs wij geloven in het liberale principe dat mensen best een beetje eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen, maar desondanks hebben we toch een paar basisregels opgesteld om onze Mattermostomgeving voor iedereen zo fijn mogelijk te houden 👩‍❤️‍👩.

• Stel jezelf eventjes kort voor! 🙋‍♀️🙋‍♂️
  • Zorg voor een leuke profielfoto 📸
  • Houd de channels een beetje overzichtelijk: dit bekent dat ze on topic blijven, we niet voor iedere zin een nieuw bericht gebruiken, etc. Gebeurt dit wel, worden berichten verwijderd door één van de moderators. 🚮
  • Lang gesprek in een channel dat niet persé relevant is voor anderen? Slide in elkaars DM 😏.