Red de natuur

Een miljoen planten- en diersoorten zijn met uitsterven bedreigd door toedoen van de mens.

Dat bleek uit een onderzoek van de VN naar biodiversiteit. We moeten nú ingrijpen om massasterfte te voorkomen. Biodiversiteit is niet alleen goed voor de natuur, maar ook noodzakelijk voor ons. Zonder insecten als bijen en vlinders is er geen bestuiving tussen planten. Dat betekent ook: geen voedsel voor ons.

Dat moet anders. Met deze vijf punten redden we de natuur. Help mee, teken onze petitie: ➡

✍️ 1. Er moet een wereldwijd akkoord komen voor biodiversiteit.

Het akkoord van Parijs om klimaatverandering te stoppen, is door bijna alle landen wereldwijd ondertekend. Zo’n akkoord moet er ook komen zodat landen zich gaan inzetten om de natuur en biodiversiteit te redden.

🌾 2. Het landbouwsysteem moet op de schop.

Door de huidige vorm van landbouw neemt de biodiversiteit af. Dat komt door het gebruik van gif zoals glyfosaat en kunstmest, maar ook door steeds hetzelfde te verbouwen. We moeten kiezen voor een andere landbouw, waarin we mét de natuur werken in plaats van ertegen. Door regelmatig te veranderen wat we verbouwen voorkomen we bodemziekten. Ongewenste insecten en onkruid kun je biologisch bestrijden, zonder gif dat schadelijk is voor de natuur, dieren en mensen.

🐠 3. Pak plastic in de oceaan aan.

Er moet een verbod komen op microplastics in alle cosmetica en schoonmaakmiddelen. Zo gaan we de 'plastic soep' tegen.

🌳 4. Verbind natuurgebieden.

Er moet een stappenplan komen voor het herstel van de biodiversiteit, zodat we massasterfte stoppen. Dit kan bijvoorbeeld door het aan elkaar verbinden van natuurgebieden.

🌎5. Ga ontbossing van tropisch regenwoud tegen.

We moeten niet langer producten, zoals soja voor veevoer of palmolie, importeren waarvoor tropisch bos gekapt is.

Teken de petitie en red de natuur!